Gerillamarknadsföring är ett bra sätt att nå ut
Gerillamarknadsföring 10 snabba tips. Här hittar du 10 enkla snabba tips på hur du kan använda dig av gerillamarknadsföring . Dessa ibland lite galna marknadsförings kampanjer är ofta riktigt framgångsrika!
Gerilla marknadsföring 10 tips
Gerillamarknadsföring är nya sätt att locka kunder utan att det för den skull kostar allt för mycket. Ibland tar det lite tid att komma på hur det skall göras men ta dig den tiden, det lönar sig. Det viktiga med gerillamarknadsföring är att du gör något som är oväntat i din bransch. Ett exempel på gerillamarknadsföring som egentligen inte var menat som det men som ändå blev en fantastisk sak var ”Rondellhundarna” dessa hundar dök upp i rondeller över hela Sverige?
Hade det varit ett företag som gjort det här hade det genererat otrolig publicitet, helt gratis egentligen. Ytterligare ett exempel på gerillamarknadsföring var alla dessa gula tomtar som dök upp över en natt i Göteborg. Det var ett välkänt telefonbolag som ställt ut dessa och de fick en massa gratis publicitet.
Gerillamarknadsföring skall vara uppseende väckande och skapa så mycket publicitet som det bara går.
Här kommer det 10 snabba tips på vad du kan göra, för att skapa uppmärksamhet åt ditt företag:
1. Post it lappar. Skriv din webbadress på en mängd post it lappar och sätt dessa överallt under en eller flera dagar. På dörrar, brevlådor, lyktstolpar eller varför inte gå till biblioteket och sätt dem i relaterade böcker. Sätt dock inte för många på samma ställe, till exempel alla brevlådor på samma gata, sätt istället på varannan då sticker det ut bättre. Risken är annars att de blir irriterande istället. Folk skall uppskatta vad du gör, inte bli förbannade.
2.Byt startsida på alla datorer du kan komma åt. Byt den då till din hemsida. De kommer se din webbplats och kanske spara den…
3.Visitkort med din webbadress på kan du placera överallt. I böcker i bokhandeln, i tidningar i väntrum, på sätet bredvid dig på bussen, och så vidare. Det finns gratis visitkort på nätet, sök på Google.
4.Dela ut t-shirts med din webbadress på. Gratis t-shirts tar de flesta emot och du får en stor mängd reklamtavlor som vandrar runt. Ett tips bara, låt det inte se billigt ut, det kan du förlora på. Handla bra T-shirts med bra tryck, det lönar sig i längden. Använd eget motiv, med din logga.
5.Ha alltid din webbadress i din signatur när du skriver brev, email, PDF filer, m.m.
6.Sätt upp skyltar. Vid val hängs det skyltar överallt. Gör likadant. Jag har med framgång ställt ut skyltar längs vägarna, massor med folk har sett mitt företagsnamn. Ställ med fördel ut dem på helgerna, färre vägverks personer arbetar då, som annars kanske plockar ner dem…
7.Ställ någon på central stationen och dela ut något, vad som helst egentligen bara det har din webbadress på. Tryck upp snygga billiga flyers, som ungdomar kan dela ut. Detta har jag gjort med framgång, vid gallerier, skolor, etc.
8.Åker du på mässor och bor på hotell, tryck upp ett antal dörrhängare, det vill säga sådana som hängs upp med ”stör ej” och så vidare. Ha din webbplats och annan information om ditt företag på dessa hängare. Lägg även visitkorten på alla tänkbara ställen, du kan komma på.
9.Anordna en tävling. Tävlingar lockar alltid folk. Se till att din lokala tidning är närvarande och skriver om det.
10. Tryck upp klistermärken, med ditt erbjudande på och sätt dem lite överallt, där du vet att folk passerar. Helst i ögonhöjd…
Hoppas att du fått några spännande idéer, som du snabbt kan omsätta i praktiken. Kom ihåg att du alltid behöver omsätta det i praktiken, för att det skall fungera.
Gerillamarknadsföring används oftast av mindre företag, där marknadsföringsbudgeten är av begränsad karaktär. Jag har använt mig av gerillamarknadsföring vid ett flertal tillfällen i olika sammanhang. Jag driver en Kryddfirma offline och Online, och jag brukar lämna prover på de restauranger jag besöker, med telefonnumret på etiketten.
Vi har några riktigt bra kryddblandningar, med fräcka namn, så det är vanligt att restaurangerna ringer upp och beställer dessa sorterna av oss. Det är ett väldigt enkelt sätt och jag behöver inte jaga några kunder, utan de ringer mig, mycket praktiskt.
Gerillamarknadsföring används av alla sorters företag och organisationer, men metoden är som sagt vanligast använd av mindre lite aggressiva företag, som vill skapa en happening av sina tjänster, produkter eller sitt varumärke.
Det kan vara väldigt framgångsrikt att använda sig av denna metoden, så prova du också, helst så snart du kan!
Ju förr du börjar med nya marknadsföringsåtgärder, desto snabbare växer ditt varumärke, din produkt eller din tjänst!
Jag älskar gerillamarknadsföring och inspireras ofta av idéerna. Ju galnare desto bättre!